Wednesday, November 08, 2006

toekomstvisie sept 2006

TOEKOMSTVISIE NEDERLAND.
2000 - 2050
Bij al het Prinsjesdaglawaai en Miljoenennota lijkt de toekomst alleen maar 2007 en een paar jaar daarna te bevatten.
De kranten staan vol met politiek gekibbel met het oog op de aanstaande verkiezingen en verder lezen we alleen over oorlogen , terrorisme , de "dreigende(?) Islam" en de overige wanen dezer dagen. Maar dat gaat allemaal voorbij of wordt zeker anders en Nederland met Nederlanders bestaat dan nog steeds.
Vast en zeker zijn er wel ergens futurologen en strategische plannenmakers bezig maar we horen er zo weinig van. En als we er al iets van horen dan gebeurt er toch nauwelijks iets.
Mijn voorstel is dat er in het hele land regelmatig door allerlei groeperingen brainstorming sessies worden georganiseerd. Die groepen sturen dan hun plannen waarover ze het eens geworden zijn naar stedelijke of regionale groeperingen. Op hun beurt gaan de collectieve consensus toekomstplanningen naar provinciale toekomst-planning-commissies. Deze commissies zenden een of tweemaal per jaar een of twee afgezanten naar Den Haag om tot een gezamenlijk verdedigbaar toekomstig ontwikkelings- en beleidsplan te komen. De uitvoering van deze plannen moet dan door de regering serieus in overweging genomen worden. Dit alles zonder politieke overwegingen. Er is immers geen aparte CDA of VVD of PvdA of andere toekomst voor Nederland. Er is slechts een toekomst.Er is geen verzuilde toekomst
Om een en ander te bespoedigen doe ik alvast een voorzet om te bespoedigen wat ik bedoel met strategische planning. Wat zijn de grote toekomstige problemen en hoe willen we dat Nederland er uitziet in , zeg , het jaar 2035.
De probleemgebieden , niet onbekend wel onbemind : ( In willekeurige volgorde en niet uitputtend)
ENERGIE
RUIMTEBESLAG
IMMIGRATIE
WATERHUISHOUDING
WELVAART
VOLKSGEZONDHEID
TRANSPORT , MENSEN EN GOEDEREN.
Dit is geen uitputtende lijst en alles hangt samen met en is afhankelijk van onderwijs , studie en onderzoek op hoog niveau.Beleid en wetgeving op regeringsniveau. Wens- en wilskracht op straatniveau.
ENERGIE.
Onze voornaamste energiebronnen zijn nu nog steeds fossiele brandstoffen , steenkool en koolwaterstoffen (Aardolie en aardgas).
Die fossiele koolwaterstoffen zijn eindig ,raken uitgeput en omdat nu al de vraag ernaar groter is dan de productie ervan zal de prijs in de komende jaren aanzienlijk blijven stijgen. Bovendien veroorzaakt de verbranding van de koolwaterstoffen een enorme kooldioxide vervuiling die daardoor de grootste veroorzaker van het zeer schadelijke broeikaseffect ( opwarming van de atmosfeer) is geworden.
De omzetting van steenkool , waarvan er nog zeer grote voorraden in de wereld zijn , in voornamelijk electriciteit ,veroorzaakt een nog veel ernstigere vervuiling van ons levensmilieu. Kernenergie kan een tijdelijke maar moeilijke en veelal ongewenste oplossing vormen.
De beste oplossing voor het toekomstige onafwendbare energieprobleem lijkt op dit moment de WATERSTOF-economie te zijn.
Er moeten voor die WATERSTOF economie nog enorme technische problemen opgelost worden. Wat doen we eraan in Nederland?
Hebben we al WATERSTOF professoren ; WATERSTOF faculteiten aan onze universiteiten ? WATERSTOF research faciliteiten ? Waar blijven de jongeren die opgeleid moeten worden tot WATERSTOF technologen ? Laten we die ook uit China komen ?
Als we nog tien jaar wachten en blijven doormodderen met politiek gefrutsel en gekibbel dan zijn we te laat. In het jaar 2035 moet Nederland een bloeiende WATERSTOFeconomie hebben of voortleven in een soort Bangladesh armoede of Darfur stammenstrijd.
Warme zonnige woestijngebieden worden volgelegd met zonne-energie (Photo-voltaïsche ) cellen om electriciteit op te wekken.
De electriciteit wordt gebruikt om water (H²O) om te zetten in Waterstof (H) en zuurstof (O²). De Waterstof kan vervoerd worden en benut in
brandstofcellen om b.v. electrische energie te maken en daarmee transportmiddelen aan te drijven.
Hierbij kan nieuwe Nederlandse technologie een zeer grote rol gaan spelen. De wedstrijd is al begonnen , vooral in Canada. We lopen al achter maar we kunnen zeker nog meedoen en inhalen. Kom op , technische universiteiten.
RUIMTEBESLAG.
We lezen regelmatig dat Nederland "verrommelt" en dat er teveel asfalt wordt neergelegd.
Iedereen die af en toe ergens over de snelwegen of door dorpen en stadjes rijdt ziet de steeds uitbreidende bedrijventerreinen , industrieterreinen en z.g. business-parken als champignons omhoog schieten. Veelal laagbouw , een verdieping en meestal zonder architecturale kraak of smaak. Gewoon lelijk. Sommige loodsen van golfplaatijzer bij boerderijen zijn zo groot en hoog dat ze best als vliegtuighangar of als fabriekshal zouden kunnen dienen. Bovendien zijn ze zo afschuwelijk lelijk dat het weinige landschappelijke dat er nog over is in Nederland daardoor ernstig aangetast wordt.
De nieuwe Betuwelijn en de Hoge SnelheidsLijn zijn ook bepaald geen verrijkingen voor het landschap.
Wat dan wel ?
Nederland is eigenlijk op wereldschaal een heel klein land. Nederland is kleiner dan Vancouver eiland , kleiner dan b .v. de Kaspische zee , kleiner dan veel Amerikaanse Staten en Nederland heeft minder inwoners dan Mexico City.
Nederland kan daarom niet door blijven gaan met zijn landoppervlak vol te bouwen met woningen , bedrijven en wegen.
Nederland moet de grond in en Nederland moet de lucht in.
We zijn al bezig met tunnels voor wegen en spoorwegen. Momenteel word er een autotunnel aangelegd voor een groot deel van de Landscheidingsweg bij Den Haag. Er zijn vergevorde plannen voor een autowegtunnel onder de A2 bij Maastricht.
Naardermeertunnel ; Groene Hart tunnel ?Goeie nieuwe Nederlandse tunneltechnologie zal op veel plaatsen in de wereld goed verkoopbaar
zijn. Studie , onderzoek , veel meer auto- en spoorwegtunnels dus.
Ook gebouwen , zowel op bedrijfsterreinen als agrarische opslagloodsen moeten minstens een verdieping de grond in.
Op de lage , eenverdieping gebouwen van industrie- en bedrijventerreinen moeten minstens meerdere verdiepingen gezet worden met autotransporthellingen eromheen.
Nieuwe bouwvergunningen moeten in de toekomst ook stipuleren dat zodra een vergund gebouw een andere functie krijgt , daarvoor een nieuwe vergunning moet aangevraagd worden of dat het gebouw dan gesloopt moet worden.
Het tegenovergestelde hiervan is dat bij een kapvergunning voor een boom tevens een verplichting tot nieuwe aanplant van kracht is.
Schiphol moet natuurlijk 10 KM buitengaats in de Noordzee gebouwd worden met snelle tunnels naar Amsterdam en Rotterdam.
Een dijk tussen de Waddeneilanden en de Waddenzee inpolderen. Dat nooit , hoor ik velen al zeggen. Waarom eigenlijk niet?
Er is zand genoeg in de Noordzee om een nieuwe boog Waddeneilanden op te spuiten en tussen die eilanden en het nieuwe vasteland komt een nieuwe Waddenzee. Werkgelegenheid , technologisch vernuft , nieuw land. Het kan allemaal.
IMMIGRATIE.
De bevolking van Nederland neemt af. Volgens het Centraal bureau voor Statistiek zijn er in 2005 , 400 Nederlanders meer vertrokken of gestorven dan er door geboorte of immigratie zijn bijgekomen.
Ruim baan dus voor immigratie. De huidige etnofobie en etnocentrisme van Nederland kunnen via scholing en opleiding aangepakt worden.
Veel Nederlanders moeten nog leren dat alle mensen van deze wereld gelijk en gelijkwaardig zijn en dat dit stukje aarde dat Nederland heet niet speciaal voor ons bedoeld is. Laat de buitenlanders maar komen. Minstens 10.000 per jaar. Dat zijn er dan in dertig jaar , met een beetje aanwas , nog maar 400.000. Bovendien worden er dan wat nieuwe verse genen binnengebracht waardoor de algemene gezondheid zal verbeteren.
Ik stel me voor dat de Markerwaard ingepolderd zal worden en dat daar een stad van en voor en door nieuwe Nederlanders gebouwd zal
worden. Dat zal dan voornamelijk een stad moeten worden met zeer veel scholing en opleidingsmogelijkheden. In plaats van derde wereldhulp in Afrika en andere landen kunnen we ook een deel van dat geld in Nederland besteden voor opleiding van buitenlandse vakmensen en wetenschappers in Nederland. Na afspraken en overeenkomsten met immigratielanden zoals V.S., Canada , Australië , Frankrijk , Scandinavië,e.d. kunnen de in Nederland opgeleide vakmensen verder migreren naar een van die landen.
WATERHUISHOUDING.
Nu reeds blijkt de beroemde Nederlandse Afsluitdijk te laag te zijn voor extreem hoge vloed- en stormwaterstanden. Die dijk moet dus verhoogd.
Een aanzienlijk deel van Nederland ligt beneden de zeespiegel en om de risico's van de zeespiegelverhoging als gevolg van het broeikaseffect te verkleinen zullen de meeste Nederlandse zeedijken en andere dijken verhoogd moeten worden.
Technologie mogelijkheden en werkgelegenheid voor jaren. De kennis en ervaring die met deze grootschalige werken verkregen zal worden , zal blijken goed verkoopbaar te zijn in vele buitenlanden . We hebben reeds een voorsprong maar als we niet tijdig beginnen dan zal die voorsprong snel verloren zijn.
Na aardolie zal drinkbaar water in de wereld van morgen een schaars goed worden. Nu reeds zijn er in warme droge zomers ernstige tekorten aan zoet water in Zuid Engeland , Frankrijk , Spanje en veel ander landen. Slechts een zeer klein percentage van al het water in de wereld is zoet water en is gemakkelijk drinkbaar te maken. Met behulp van zeer veel energie maken landen zoals Saoudie Arabie , Yemen , Dubai en anderen van zout zeewater , duur drinkbaar zoet water.
Met behulp van membraaantechnologie en andere nieuwe technologieën moet dat gemakkelijker en goedkoper kunnen. Ook hierbij kan Nederlands technisch vernuft koploper zijn.
WELVAART.
Wat is welvaart , prosperity ? Hoeveel hebben we ervan nodig ? Wanneer hebben we voldoende ? Ooit of nooit ?
Is meer en nieuw en groter en sneller altijd beter ? Er kan niet altijd groei zijn , ook al willen economen dat zo graag. Denk aan de verdubbeling van de graankorrels op de velden van het schaakbord. Verbeteringen van gezondheid , geluk (whatever that may be) , levensduur en practische toepassingen als gevolg van toename van kennis door wetenschappelijk onderzoek zijn autonoom en daarom niet tegen te houden.
Anderszins lijkt het mij uitstekend om een pas op de plaats te maken en te streven naar genoeg is genoeg.
We leven reeds in een weggooi-economie.Hoe meer we verslijten en nieuw kopen , hoe beter het gaat met onze bedrijven. Is dat wel wijsheid of misschien toch wel stupiditeit. Dat moeten we opzoeken en onderzoeken.
Het spreiden van welvaart en het scheppen van gelijke kansen tot ontplooiing voor iedereen moet blijven doorgaan.
VOLKSGEZONDHEID.
Voorkomen is beter dan genezen. Er wordt al heel veel gedaan op dit gebied maar de kosten voor de zorg stijgen jaar na jaar.
Er is dus nog veel te doen.
Pharmaceutische bedrijven geven meer geld uit aan research voor medicaties voor chronische ziekten dan voor andere ziekten. Immers bij verkoop aan chronische zieken blijven de inkomsten ook chronisch doorgaan. Meer ziekenhuisbedden veroorzaken meer volle ziekenhuisbedden , zoals meer kasten in een huis ook meer volle kasten worden. Zullen meer artsen en meer specialisten ook meer zieken veroorzaken ? Permanente zorg moet er zijn en blijven maar er lijkt ruimte voor meer onderzoek naar de effectiviteit van de zorg.
TRANSPORT van MENSEN en GOEDEREN.
Het transport van mensen en goederen op de weg en op het spoor loopt vast. Vervoer van mensen door de lucht , zelfs als je rijk genoeg bent om businessclass te vliegen of als je werkgever dat betaalt , is meestal geen pretje.
Rekeningrijden op de weg zal een tijdelijke verbetering geven van het fileprobleem maar geen langdurige oplossing.
Zeer zeker zal een veel hogere prijs dan nu van de autobrandstof binnen tien jaar het autoverkeer verminderen.
Een oplossing waarbij autos met een even laatste cijfer in de kentekenplaat op een kalenderdag met even datum mogen rijden en autos met oneven laatste cijfer in de kentekenplaat alleen op kalenderdagen van oneven datum lijkt mij een prima oplossing. Weinig of geen uitzonderingen toestaan. Geen uitzonderingen voor Koninklijk huis of regering of burgemeesters e.d. Wel voor brandweer , politie , ambulances en urgente artsbezoeken.
Het luchtverkeer verminderen zal op de langen duur meer en meer noodzakelijk worden. Internet vergaderingen die verre zakenreizen onnodig maken zijn n u al mogelijk. Vakantiereizen ; maximaal een maal per jaar per persoon een intercontinentale reis.Moet mogelijk zijn.
Ook het vliegverkeer zal aanzienlijk afnemen als gevolg van de sterk stijgende brandstof prijzen binnen tien jaar van nu.
NASCHRIFT.
Het bovenstaande is slechts een poging om discussie op gang te brengen. Het zijn geen voorstellen die verwerkelijkt moeten worden. Het zijn slechts gedachten die via consensus met velen tot resultaten kunnen leiden. Niets is uitputtend behandeld , dat is ook niet mijn bedoeling.Alles kan ook anders en wellicht beter. Echter , er is wel een noodzaak voor een toekomstvisie en daar heb ik een aanzet voor willen geven.
Gaarne ontvang ik uw commentaar hierop.
Henri Ceha , Heemstede , 20 september 2006

0 Comments:

Post a Comment

<< Home